AkU BuKaN SeOrAnG bLoGgEr
MeNuLiS hAnYa UnTuK bErCeRiTa


Wednesday, August 17, 2011

sempurna kah?

assalamualaikum

kesempurnaan tidak wujud? benarkah? tapi manusia sentiasa mencari kesempurnaan dalam apa yang dikerjakan. termasuk lah aku. ya, seorang teman pernah menegur aku. katanya aku terlalu mencari kesempurnaan dalam apa yang aku lakukan sehingga kan kadang-kadang itu keterlaluan. contohnya, aku mengatur aktiviti. aku akan pastikan tiada cacat cela walhal itu tak kan terjadi kerna setiap yang di rencana kan pasti akan di uji. itu janji Tuhan kerna kita yang merancang tapi Dia yang tentukan. ketaksuban aku mencari kesempurnaan mengganggu orang lain. itu kata teman aku.

aku mencari kesempurnaan kah? ya, benar tapi kesempurnaan itu ditagih supaya apa yang dilakukan tidak akan atau menghindari dari masalah. itu pandangan aku sebab nya aku memang tak suka nak hadapi masalah lebih-lebih lagi melibatkan orang lain. takut timbul perselisihan faham pula.

telah dijanji kan Tuhan, manusia tidak sempurna. tapi kesempurnaan itu akan wujud bila kita berpasangan. ya, bila kita berpasangan, ketidaksempurnaan kita itu mampu di disempurnakan oleh pasangan kita. jadi, pendapat aku, setiap insan perlulah menerima ketidaksempurnaan seseorang itu kerna kita pun tidak sempurna. dengan menerima nya, kita akan saling bersama untuk menyempurnakan pasangan kita.



itu dalam perhubungan. bagaimana pula dalam iman? tidak salah kan mencari kesempurnaan dalam iman. semakin kita mencari, semakin tebal iman kita. bukan kah itu petanda yang baik? aku setuju dalam kenyataan ini. mencari kesempurnaan dalam iman membuat kita akan terus berusaha dekat dengan Tuhan kita. itu yang terbaik dalam memperbaiki diri dan keutuhan iman dalam diri kita.

kesempurnaan hadir dengan niat. dengan itu, betulkan niat dan kejar la kesempurnaan dalam hidup!


No comments:

Post a Comment