AkU BuKaN SeOrAnG bLoGgEr
MeNuLiS hAnYa UnTuK bErCeRiTa


Tuesday, August 16, 2011

antara keinginan dan kepentingan

assalamualaikum..

setelah hampir 3 bulan aku berada di rumah ini sejak aku tamat belajar, aku sangat - sangat kepingin makanan laut. contohnya macam lala, sotong dan ketam..

masakan lala

sotong goreng cereal... macam sedap je kan

ketam masak cili api.. ni gambar sendiri. hehe

itu la sebahagian nya gambar-gambar makanan yang aku teringin sangat tau. tapi apa kan daya aku tak punya kekuatan untuk meminta untuk di jadikan juadah berbuka puasa ini. sedihkan kalau apa yang kita teringin tapi sukar untuk dapat kan.

ceritanya begini..
isi rumah ini tidak makan sangat makanan laut sebabnya mak aku menhidap gout dan abang aku plak menghidap resdung. ayah pula macam - macam masalah kesihatan contohnya macam darah tinggi. jadi, aku tak ada pilihan. hanya makan ikan dan ayam. kadang - kadang dapat makan udang. itu pun sebagai rencah kalau goreng mee ke bihun ke. daging ada la jugak... tu pun masak sikit-sikit je memandang kan mak dan ayah menghidapi darah tinggi. aku sekarang ni dah tak lalu dah nak makan ikan dengan ayam. jemu la. mana tak nya 3bulan menghadap makanan itu aja..

bukan aku tak boleh beli dan masak sendiri tapi masalah nya aku tak sampai hati la nak lepas tekak sendiri aja. maksudnya macam pentingkan diri sendiri. makan ikut kehendak sendiri aje. walaupun keinginan ini kuat tapi alhamdulillah aku boleh lagi atasi nya.. saja aku tak sebut depan mak, nanti mesti dia masak kan. sebab nya mak aku marah kalau apa-apa yang teringin untuk dimakan tapi ditahan-tahan. tak apa la mak, mungkin ada hikmah nya. lagipun ini kot kasih aku pada keluarga.

tapi aku tension gak hari-hari mak tanya, 'nak masak apa hari ini? ikan ada tu..' alamak! soalan simple tapi aku tak tahu la nk jawab apa. memang aku dah jemu tapi makan je la apa yang ada. Alhamdulillah~~

p/s: rindu nak pergi pasar dengan kawan-kawan dan masak bersama-sama.. rindu zaman belajar dulu..

gambar kenangan


No comments:

Post a Comment