AkU BuKaN SeOrAnG bLoGgEr
MeNuLiS hAnYa UnTuK bErCeRiTa


Tuesday, April 26, 2011

glasier

assalamualaikum..

kali ni saya ingin bercerita tentang Glasier. memandangkan saya tengah study untuk final exam dan belajar serba sedikit tentang Glasier ni, apa kata saya kongsi bersama korang kan.. sharing is caring rite?

menurut Wikipedia, Glasier atau 'glasiar' ialah sungai ais yang bergerak perlahan dan bersaiz besar. Asalnya terbentuk dari salji yang turun di kawasan pergunungan . Hasil tarikan graviti, salji yang membeku menjadi ais dan turun ke kaki gunung melalui lurah sungai .

menurut dari laman web University of Vermont, glacier are large masses of snow, recrystallized ice and rock debris that accumulate in great quantities and begin to flow outwards and downwards under the pressure of their own weight. Glaciers form when yearly snowfall in a region far exceeds the amount of snow and ice that melts in a given summer. In this way, massive quantities of material accumulate in relatively small periods of geologic time. 

kat bawah ni saya paparkan gambar-gambar Glasier di seluruh dunia untuk tatapan korang semua. sambil menatap tu, sama - sama la kite memuji ciptaan dan kebasaran Allat s.w.t.






 ape yang saya belajar berkaitan dengan glasier ni ialah kesan global warming. salah satu kesan global warming @ pemanasan global ni adalah pencairan glasier. suhu yang tinggi menyebabkan glasier yang semulajadi ni akan cair. kesan dari pencairan ni akan menyebabkan peningkatan paras air laut. disamping itu boleh menyebabkan banjir di kawasan sekitar dia. 

kite hendak la tahu satu-satu kejadian Allah s.w.t itu ade hikmah atau erti kate lain ade fungsi die pada alam ini. dengan itu jangan la kite suka-suka atau dengan mudah cuba untuk mengubah dan merosak kan alam kite. sebab nya, setiap kejadian ade pertalian nya antara satu sama lain. mengubah sesuatu akan menyebabkan kemusnahan pada yang lain. 

sama-sama la kita menghargai dan menjaga alam kita ini.



No comments:

Post a Comment