AkU BuKaN SeOrAnG bLoGgEr
MeNuLiS hAnYa UnTuK bErCeRiTa


Sunday, March 13, 2011

teruji berkali-kali

assalamualaikum..

research aku teruji lagi.. argggggghhhhh.. tak tahu nak mula kan cerita dari mana. ermm aku cuba buat korang paham n fakta tak lari. sebenarnya reseaech aku tak berjalan seperti yang dijadualkan.. seperti yang diharapkan. memang kalau buat apa-apa kite tak boleh elak dari sebarang masalah. cuma cara macam mana kita mengatasi itu penting. ikotkan research aku kena buat dalam large scale or actual scale. bukan laboratory scale which means that, perlu gunakan skala yang akan digunakan untuk kerja-kerja sebenar. sebab benda ni melibatkan bio yang hidup (cacing). adalah digalak kan untuk buat actual scale berbanding laboratory scale. 
tapi hajat nak buat actual scale tak dapat sebab cacing yang kami ternak ni dicuri orang. tak tahu la plak ada yang berminat dengan cacing ni. adalah dekat 7kg hilang. duit peruntukan memang tak banyak sebab ikotkan ini last stages of research. masa preleminary study dulu banyak dah pakai duit. nak tak nak aku suggest keluarkan duit memasign untuk research memasing. 

agak berat la pada mulanya nak keluarkan duit sendiri. mana tak nya, 1kg cacing = rm100++. argggghhh.. aku mesti jugak keluarkan duit sendiri untuk siapkan research nih! ni la tekad aku suatu masa dahulu (time ni)

jadinya, research yang kami buat ni adalah laboratory scale dimane kami kecilkan actual scale. buat dalam kuantiti sedikit. aku yang paling awal siapkan kerja. aku malas la dengan orang yang suka buat lambat. so aku berdiri dengan kaki sendiri dan dibantu oleh budak - budak rumah aku. akhirnya siap!

ape yang amat sentap ny, aku diberitahu, ada perubahan pada tajuk aku. ape die??!!!! aku kurang jelas????!!! memang time tu aku marah sorang-sorang la. ye ar.. hak aku ke nak marah supervisor aku. tajuk aku kena tambah. sebelum ni aku buat nutrient analysis tuk sludge tapi kena tambah buat cow dung plak. kena buat comparison antara 2 materials tu.

so nak dijadikan cerita kerja aku bertambah la. aku kena study serba sedikit pasal cow dung tu. dah suntuk masa ni, aku mintak la kat member aku yang pada asalnya buat cow dung ni journal, articles etc. boleh die buat derk aje.. sampai saat ni xde pon die emailkan kat aku. aku diam je. tak kan nak jadi muka tembok mintak 2,3 kali kot. issssskkkkkkkkk.....

finally, aku langsung tak de mood nak buat report pasal research ni. sampai skrang tak bagi aku result pasal cowdung tu.. due date hantar kat supervisor 18mac ni. hantar pada fakulti 30mac ni. adusssss.. susah berkerja dengan orang macam ni. buat kerja sendiri lagi bagus.

macam mane aku nak cari mood buat research aku ni?? kalau dah macam2 berlaku, aku pon dah putus asa.. tapi aku nak abes kan study ni.. arrrrgggggghhh.. tekanan betul la!

kepada mereka2 yang banyak tolong aku, terima kasih bebanyak weh.. tanpa korang sampai skrng kot aku berkhemah kat lab 2. takpe.. takpe.. ade rezeki lebih, aku belanja korang eh!

2 comments:

  1. nk belanja ape ek???

    ReplyDelete
  2. belanje makan. sedap2 nya. terpulang pada kengkawan nak pilih mkn ape. mkn ketam pon boleh tp msk kt rumah la. kat kedai lgi mhl.. hehhe

    ReplyDelete