AkU BuKaN SeOrAnG bLoGgEr
MeNuLiS hAnYa UnTuK bErCeRiTa


Sunday, March 27, 2011

kasih bapa

assalamualaikum..

baru selsesai masak.. hari ni aku masak sambal sotong + labu tumis air je. baru terasa penat. bukan apa, dari pagi aku menemani seorang bapa memasang pintu bilik aku. emm aku panggil orang pasang pintu bilik aku yang telah aku kopak kan tahun lepas.. hehe.. kopak sebab aku dan roomate aku sengal.. 2-2 tertinggal kunci kat dalam bilik. sudah nya terpaksa dikopak kan aje. dah lama dah kopak cuma aku belum jumpa tukang pintu yang murah. hehe tak sangka pulak tukang pintu ni seorang bapa yang sangat baik..

nama pak cik ni pak din. aku dapat khidmat dia dari jiran aku. jiran aku rekemen kan die kat aku. aku plak dengan semangat yang sebelum ni, telah pon menempah pintu. kononnya nak cut kos la kate kan. semalam try la pintu tu sekali tak muat daa.. matilah aku. nak cut cost apenya.. tambah cost la cam ni.. aku pon mesej pak din bagitahu. kena bagitahu awal2. kang dia datang tak bawak alat yang cukup plak.

seawal jam 8.30 pagi pakdin dah call aku.. alamak aku tak mandi lagi.. aku terus bangun, kemas-kemas katil terus mandi. mandi ala-ala cam terlambat pegi kelas.. heheh.. then baru aku call balik pak din. dia kate dia dah sampai dah. hah? apa die?? punctual lah pakdin ni.. dengan terkulat kulat aku invite die masuk..

sambil memasang pintu tu ada beberapa perkara jugak la kami borak kan. antara nya dia tanya perbelanjaan aku sehari. aku kate sehari aku tak berapa nak estimate la tapi minggu tu bolehla aku agak.. aku cakap kat dia, saya tak makan kat luar. saya selalunya memasak. kalo makan luar pon seminggu paling kurang pon rm50. die cakap dia ada anak study kat penang. kata pakdin, anak dia ni belanja rm20/day. mak aihhh.. banyak nya (kata aku dlm hati). pakdin cakap lagi.. tu duit makan je belum lain2 lagi cam assignment ke ape.. (woww!! banyak nya budak ni belanja). aku pon diam je la. tak kan la nak cakap ape-ape kan. tapi memang agak tinggi cost hidup anak dia ni.. yang aku cam kesian nya. pakdin ni baru abes keje. tapi pagi ni dah tolong aku pasangkan pintu. betapa susahnya pakdin mencari rezeki.. terharu aku dapat ayah macam ni. pakdin ni kerja nya pemandu ambulance. 2sebab die keje cam keje kilang. aku ingt die keje kilang ke pak guard ke sebab ade shift. heheh

tapi alhamdulillah sebab Allah masih kurniakan aku sikap malu dan menghargai orang tua aku.. sepanjang aku belajar ni aku jarang mintak duit kat ayah aku. ni bukan menunjuk konon aku ni baik ke apa tapi share bersama korang supaya kita berfikir bersama.. masa diploma, aku nun jauh diseberang laut.. jauh la sangat. naik flight bru 2jam30min.. heheh aku di sabah. ptptn aku dpt rm2500 - yuran adal dalam rm2000 aku dapat. rm2000 tu la aku buat belanja. sekali dengan duit tiket flight balik kampung. aku sangat jarang mintak duit kat ayah aku sampaikan dia pelik. dia cakap dengan mak aku, dia risau sebab aku tak mintak duit pon. disebab kan kerisauan ayah aku tu, die masuk kan jugak rm200-rm300. memang aku xde duit. tapi tak de la sampai kebulur sebab diploma di sediakan makanan. tapi kalo ayah aku dah masuk kan duit tu, aku guna aje.. hehehe
ia berterusan sampai la aku degree. memandangkan degree tak de makanan free, duduk rumah sewa + ptptn hanya rm3500. aku sangat susah nak survive. duit tu cukup sebenarnya kalau tuk buat makan tapi aku macam mana tak de duit pon aku tetap akan buat simpanan. selalunya paling min aku simpan rm500.. nak taknak duit rm300 sebulan ayah bagi tu aku buat duit sewa rumah + bil air ++.. ikut kan aku memang sakit dengan duit ni tapi satu je perangai aku, aku malu nak mintak duit kat ayah. aku selalu membayangkan betapa susah nya nak cari duit. xpenah lagi aku mintak duit lebih.. alhamdulillah.. aku tahu ayah ada duit tapi aku nak ayah simpan duit tu repair rumah kami yang banyak sangat dah kerosakan nya.. dari bumbung sampai ke lantai.. ceh.. cam teruk je kan bunyi nya.. xde la. rumah aku selamat lagi cume time hujan lebat, nanti rumah bocor.. lantai plak.. lantai blik air tu selalu lekang tiles die. pastu cam ade mendapan sikit.. kene baiki struktur tanah tu.. kalo tak setiap tahun dok kena tampal balik tiles tu..
kesimpulan nya, aku memang tak sampai hati tengok seorang bapa teruk mencari rezeki sedangkan anak-anak sangant teruk berbelanja. bukan la kena jadi kedekut tapi kita kena lah berjimat cermat. dari situ kita dapat save duit kita dari berbelanja tanpa had. disamping tu kita dapat kurangkan beli benda2 yang bukan keperluan kita sekaligus mengurangkan pencemaran.

sebabnya, environment impact = population * affluence * technology

affluence = kebolehan / kuasa membeli tanpa had walaupun benda tu bukan la keperluan kita sebagai contoh TV. tak perlulah beli tv bagi setiap bilik dalam rumah kita. pembelian berlebihan akan menaikkan penggunaan elektrik dan membuang / melupuskan tv yang rosak / tak digunakan lagi merupakan satu masalah.

sampai sini dulu.. lain kali cerita lain lagi.. 

kasih ayah bawa bahagia sampai bila-bila.. sayang ayah!

garang x?

No comments:

Post a Comment