AkU BuKaN SeOrAnG bLoGgEr

Monday, June 13, 2011

tioman 5

assalamualaikum

day 3 (5may)
pagi lagi dah bangun sebab hari ni ade aktiviti island tour. diarahkan berkumpul tepat jam 9pagi. kul 8.30 kitorang dah turun tapi ape2 pon, breakfast dulu. lepas breakfast kami ke kedai untuk sewa google etc iaitu peralatan untuk snorkeling nanti.harga sewa xmahal. hanya rm15 untuk google dan safety jacket. dan korang boleh sewa seharian. ape yang menjadi persoalan, kenapa safety jacket kena sewa walhal, kalo naik boat, sah2 la ade provide safety jacket kan? ni tak lain tak bukan.. nak untung.. ape2 pon xpe la. naseb xmahal sangat.

semuanya dah berkumpul, perjalanan dimulakan. kitorang satu boat dengan ahli2 falak pahang dan sepasang suami isteri. ade la dalam 10 orang. tempat pertama yang dituju (tak ingat name pulau tu) adalah untuk melatih atau bagi ruang pada kami untuk belajar snorkeling.

ini la pulau first yang dituju
selepas itu kami ke destinasi ke2 iaitu untuk snorkeling. tempat ni boleh dapat lihat coral dan hidupan laut yang kebanyakkan nya ikan. disamping tu, dapat juga beri ikan makan. very nice. tapi pada aku la kan. kenapa perlu kite memuaskan hati kite sedangkan kite mengganggu hidupan. maksud aku, tak perlu kot nak bagi makan ikan tu. sebab ikan2 tu ade cara dia untuk survive. since kite dah bagi dia makan, kita dah mengganggu ekosistem die. aktiviti snorkeling tu sendiri dah mengganggu ni kan plak aktiviti memberi ikan makan. ape2 pon aku tetap enjoy trip ni.

destinasi seterusnya ke taman laut. kat sini boleh snorkeling tapi memandang kan ikan saje yang ade (coral xda) dan kiotrg pon dah letih.. kitorang decide nak penuhi mase dengan bergambar.

last destinasi kami ke pekan tekek. kat pekan tekek ni boleh dikatekan sebagai tempat utama dimana disini ade bank, sekolah, airport etc. so kami ke sini untuk diberi kesempatan membeli buah tangan. bagi aku tiada ape yang menarik kat sini. mungkin sebab belum explore tapi aku tnya pemandu pelancong tu, ni je tempat yang ade untuk shoping which is 1 kedai je.

tu jela aktiviti island tour. kitorang balik dalam jam 3ptg. dan sepanjang petang tu aktiviti bebas. aku balik trus mandi tapi kawan aku, boleh plak turun boat sambung mandi kat pantai tempat kami menginap tu. sudah nya 2-2 sun burn. aku ok je.. hahahha~~

ini kedai sewa alat snorkeling dan safety jacket

welcome to taman laut!

ikan2 yang ade kat taman laut ni

aktiviti bergambar di taman laut